A vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc Gimnázium több
mint fél évszázados múltra tekint vissza. Városunkban 1952 óta működik a
felsőfokú ismeretek megszerzésére előkészítő gimnázium.
Nincsenek középszintű oktatásunknak évszázados
hagyományai, hiszen az egykori Bereg vármegye tehetséges fiataljai a közeli
megyeszékhely, Beregszász nagy múltú iskoláiban lelhettek rá tudást adó alma materükre.
Történelmünk
kavargó éveiben az egykori „dicső vármegye” elveszítette területének nagy részét,
s vele együtt Beregszászt, az oktatási-kulturális központot is. A megmaradt
területeken élő beregi ember számára nem maradt olyan település a közelben,
melynek iskolája kitaníttatás után vissza is adta volna az okos gyermeket, hogy
legyen a falunak papja, orvosa, tanítója. A régió kulturális gyökereitől
elvágva biztos sorvadásnak indult, melyet megállítani csak az új járási
székhelyen - Vásárosnaményban - alapítandó gimnázium tudhatott.
Az alapítók célja iskolánk létrehozásával az volt,
hogy „Legyen a Beregnek egy olyan iskolája, amely magas színvonalú középfokú
képzésével helyben készíti fel a tehetséges fiatalokat a továbbtanulásra,
előkészíti a régió új értelmiségének kinevelését.”
- 1952 tavaszán Vásárosnaményban létrejött az
Általános Gimnázium. A kezdeti nehézségek ellenére két párhuzamos
osztállyal megindult a képzés és 1956 tavaszán iskolánk útjára bocsátotta
első végzős osztályát.
- 1958-ban nyolc tantermes épületet kapott az iskola,
ezzel megteremtődtek a további fejlődés feltételei.
- 1960-ban iskolánk felvette térségünk kiemelkedő
történelmi személyiségének, II.Rákóczi Ferencnek a nevét.
- Az 1961-1962-es tanévben a növénytermesztési,
állattenyésztési szakközépiskolai osztályok mellett tovább működött a
gimnáziumi képzés, beindult a felnőttoktatás.
- 1962 tavaszán elkezdődött az új 12 tantermes
gimnáziumi épület megépítése, melyet a megnövekedett tanulólétszám,
valamint a szertárak, a tornaterem, az előadói termek hiánya tett
indokolttá.
- A 70-es években szükségessé vált a gimnáziumi
képzés megújítása. A gyakorlati fakultációs oktatási irányok, a szabó-
varró, a faipari, a gépjárművezetői, a gyors- és gépírói csoportok a
gyengébb eredményeket felmutató diákok számára is új lehetőségeket
teremtettek.
- 1981-ben megszűnt a szakközépiskolai képzés. A
gimnázium akkori vezetői a tanulói érdeklődés fenntartása érdekében új
irányvonalat tűztek ki; beindították az idegen nyelvi fakultációs oktatást
orosz és német nyelvekből.
- A 90-es évek ismét az útkeresés jegyében teltek el,
hiszen az oktatás olyan terület, mely az iskolától újabbnál újabb
kihívásokra várja a választ.
- 1990-ben beindult a német, s nem sokkal ezután az
angol speciális nyelvi tagozat is. Párhuzamosan a nyelvi képzéssel a
természettudományos tárgyak oktatása is előtérbe került. Biológia, majd
matematika és később számítástechnika emelt óraszámú csoportok indulnak
be.
- 1992-ben nagy érdeklődés kísérte a hatosztályos
gimnáziumi képzés elkezdését, mely iránt az igény napjainkig megmaradt.
- 1996-ban a tatabányai Felnőttképzési Iskola
programcsomagját átvéve beindult a szakmunkás-bizonyítvánnyal rendelkező
tanulók számára a „Szakmunkások Szakközépiskolája Intenzív Nappali
Tagozat” elnevezésű felnőttképzési forma, mely a szakképzés négy évessé
alakításával nem működhetett sokáig.
- 1998-ban a Határőrség Országos Parancsnokságával
kötött megállapodás értelmében útnak indult a határrendészeti fakultációs
képzés.
- 1999-ben elkezdődött és 2000-ben befejeződött a
gimnázium épületének teljes felújítása és bővítése.
- Az ezredforduló óta eltelt időszak is hozott újdonságot
a képzési formák megújítása területén. A kerettanterv és a kétszintű
érettségi bevezetésével újra kellett gondolnunk a képzési struktúrát.
- 2003-tól tanulóink számára biztosítjuk a kötelezően
előírt tantárgyakon kívül –igény szerint- bármelyik tárgyból az emelt
szintű érettségire való felkészítést. Az Európai Uniós csatlakozással
elengedhetetlenül fontos az idegennyelvek, az informatika elmélyült
ismerete, ezt az igényt a nyelvi-informatikai előkészítő évfolyam
beindításával kívánjuk kielégíteni.
Az iskolaalapítók
által megfogalmazott célt napjainkig igyekszünk követni: magas színvonalú
képzéssel szolgálni a helyi társadalom igényeit, hogy a fiatalok szerteágazó
ismeretek birtokában, egyenlő eséllyel vehessék fel a versenyt hasonló korú
társaikkal. Fontosnak tartjuk, hogy diákjaink gyorsan változó világunk
kihívásaira választ tudjanak adni, hogy a szülőföldről magukkal vitt tudás és
tradíció előnyt jelenthessen egyéni érvényesülésükben.
|