Határtalanul 2019

Erdélyi barangolás- Határtalanul!

Vásárosnaményi  II.Rákóczi Ferenc Gimnázium 10.B és 10.C. osztálya lehetőséget kapott ,hogy megismerje a határon túli Magyarországot. Erre az utazásra 2019.09.18-22-ig került sor, 44 tanuló indult útra.

Utunkat az idegenvezető kísérte, aki minden helyszín történelmének elmondásával bővítette tudásunkat. Szeptember 18-án, szerdán először Nagykárolyba látogattunk, ahol a Károlyi- kastélyt csodálhattuk meg. Ezt követően Zilahra mentünk. Majd délután Kolozsváron Mátyás-király szobrát és szülőházát tekinthettük meg.1 órás szabadprogram követte ezt. A nap végén 7 óra körül megérkeztünk a szállásunkra, Korondra, ami mindenkinek nagyon tetszett. Szükségleteinket kielégítették például lehetőség volt TV nézésre. Minden nap kaptunk finom 3 fogásos vacsorát. Ezután az este további részében saját magunkat elfoglalhattuk diáktársainkkal egy társalgóban, ahol kártyázhattunk, beszélgethettünk, zenét hallgathattunk.

Másnap szép reggelre ébredtünk. Aztán megreggeliztünk és egy hidegcsomaggal láttak el minket, mint minden nap. Átkeltünk a Hargitán és megérkeztünk Csíksomlyói- kegytemplomhoz. Bemehettünk a templomba és elképesztően gyönyörű egyházi témájú domborműveket és színes üvegablakokat láthattunk illetve Szűz Mária és kis Jézus szobrát közelebbről is megtekinthettük. Majd tovább utaztunk a Gyimesek–völgyébe és felsétáltunk egy magasabb dombra, ahonnan csodálatos kilátás tárult elénk. A nap során megálltunk Szejkefürdőn, ahol székelykapukon át  vezető úton Orbán Balázs síremlékét láthattuk.

Pénteken reggeli után elindultunk Felsősófalvára, ahol egy testvériskola mindennapjaiba leshettünk be és aranyos gyerekek fogadtak minket. Innen Parajdra vezetett utunk, a sóbánya mélyébe ereszkedtünk a helyi buszjárattal. Elbűvölő, kikristályosodott sótömbök között sétálhattunk, ez a csoport minden tagjának tetszett. Kirándulásunk következő fénypontja a Békás–szoros, sajnos az időjárás nem kedvezett számunkra, de ezt az érzést a látvány felülmúlta. Tettünk egy frissítő sétát, eközben csodálatos kőszirtek és vízesések látványa tárult szemünk elé. A legtöbb helyen óriásként magasodtak fölénk a hegyek. Az odafelé vezető úton meghallgattuk a tó eredet-mondáját is. Majd a Gyilkos-tó környezetét élőbe is élvezhettük. Minden nap volt lehetőség  ajándéktárgyak vásárlására. A nap végén a szállásra érkeztünk.

A 4.nap a következő útvonalon haladtunk: Szováta, itt sétát tettünk a Medve-tó körül. Itt egy rövid szabadprogramot kaptunk. Ellátogattunk Segesvárra ,ahol az Óratornyot láttuk és a Diáklépcsőt megmászhatta, aki szerette volna. Útközben Petőfi Sándor síremlékét is szemügyre vehettük. Székelyudvarhelyen a városnézés és a Szoborpark megtekintését követően szabadidőre került sor.Vasárnap fájó szívvel összepakoltunk és búcsút vettünk szeretett szálláshelyünktől. A nap utolsó programja a marosvásárhelyi Kultúrpalota volt. Elképesztő látványt nyújtottak a palota festett üvegablakai, melyek történeteket meséltek el. A terem két végében hatalmas velencei tükrök várták a látogatókat.

Felejthetetlen 5 napot éltünk át, amelynek során számtalan új ismerettel és élménnyel gazdagodtunk. Megtapasztaltuk a határon túli magyarok életvitelét.Új barátokat szerezhettünk, és a már meglévő jó kapcsolatainkat tovább erősíthettük.

Köszönjük ezt a maradandó élményt!  Bónizs Zsófia és Skórán Dorottya 10/C.

Pályázati azonosító: HAT-19-03-0277

Pályázati kategória kódja: HAT-19-03

Pályázati kategória megnevezése: Tanulmányai kirándulás középiskolásoknak

Projekt címe: Ismerjük meg Székelyföldet

Kirándulás időpontja: 2019.09.18-09.22.

A Határtalanul program remek lehetőség a diákoknak egy nézőpontváltásra. Kizökkennek mindennapjaik természetes látószögéből, és belehelyezkedhetnek egy rövid időre az erdélyi magyarság helyzetébe. Betekinthetnek a határon túli magyarság múltjába, kultúrájába, hagyományaiba, jelenébe. Jó volt látni, hogy 100 évvel a trianoni döntés után is őrzi erőfeszítések árán magyarságát ez a közösség. Szerencsére a diákjaink nyitottak is az új élmények befogadására.

Az első napunk programja egyértelműen kulturális jellegű volt. Irodalmi és történelmi vonatkozású helyszíneken jártunk. Petőfi életének néhány mozzanatát idéztük meg Nagykárolyban, Zilahon pedig Ady kedves iskoláját kerestük fel, amelyről az Üzenet egykori iskolámba című verse szól.

Kolozsvár felülírta régi emlékeinket. A város központjában kifejezetten európai hangulat uralkodott. A Mátyás szobrának és szülőházának megtekintése után egy kellemes órát töltöttünk el a főtéren és környékén. Hosszú buszutunk Korondon ért véget, ahol elfoglaltuk minden igényt kielégítő szállásunkat, és a korondi főutca kirakodóvásárában néztünk szét megcsodálva a korondi fazekasság termékeit.

A második nap két olyan helyszínre látogattunk el, melyek kultikus jelentőséggel bírnak a magyarság számára. A Hargitán való átkelés után Gyimesbükk volt utazásunk első megállója. Az 1000 éves határ és a Rákóczi-vár különleges hangulata megfogta a diákokat. Megdöbbentő volt mindenki számára, hogy mennyit utaztunk, amíg az egykori országhatárra elértünk.

A következő helyszínünk Csíksomlyó volt, a híres zarándokhely. A kegytemplom megtekintése és a Mária-szoborral való személyes találkozás után visszafele indultunk.

Szejkefürdő kulturális értéke mellett egy kis kirándulásra is lehetőséget adott. Orbán Balázs különös síremlékének meglátogatása után az alföldi gyerekek a dombos vidék élményeit kóstolgatták. Na meg a borvízforrás jelentett sokkoló élményt számukra kénes-petróleumos ízvilágával.

Farkaslakán Tamási Áron síremlékénél emlékeztünk Erdély világának megörökítőjére. A népi iparművészet remekei közül válogathattak a vásárolni akaró turisták.

A harmadik nap inkább természeti látványosságaival hódította meg a gyerekeket. A sóvidékre vitt az első utunk. Felsősófalván meglátogattuk a Székely Mózes Általános Iskolát, ahol a pici gyerekek nagy lelkesedéssel készültek fogadásunkra. Majd utunk a parajdi sóbányába vitt, ahol leereszkedtünk 120 m mélységbe. Megismertük a bánya keletkezésének történetét, a só feldolgozásának munkafolyamatait, illetve különböző egészségügyi hatásait.

A parajdi sóbánya mélységéből a Békás-szoros magasságai felé tartott utunk. Egy órás gyalogtúránk alatt a gyerekek egyik ámulatból a másikba esve szemlélték a sziklaszoros vad szépségét, illetve a Gyilkos-tó bizarr fenyőcsonkjait. Érdeklődve hallgatták a tó keletkezésének mondáját és tudományos magyarázatát.

A negyedik napunk egy kellemes sétával indult a gyönyörű Szovátán a sós vizű Medve-tó körül. A tó különlegességét ismerhettük meg Baráth Zsoltné Mónika előadásában. A hely lenyűgöző szépségű üdülőhely, melynek varázsát a különböző stílusú szállodák, panziók épületei adták.

Második helyszínünk Segesvár óvárosa volt. A város szász építészete teljes pompájában tárult elénk. Kapuja, óratornya, diáklépcsője, a céhek bástyái egy letűnt kor őrzői, emlékei. Ebben a városban szinte tapintható a történelem. Egy pillanatra megálltunk annál a forrásnál is, ahol Petőfit utoljára látták, és megtekintettük az emlékművet.

Székelyudvarhely egy igazi ékszerdoboz. Hagyományait őrző nagymúltú, de dinamikusan fejlődő város. Szoborparkja, iskolái adják meg a város hangulatát. Lakossága 95 %-ban magyar anyanyelvű. Diákjaink igazán otthon érezhették magukat itt.

Az utolsó nap fájó szívvel pakoltunk a buszba, búcsút vettünk vendéglátóinktól, és hazafelé vettük az irányt. Kirándulásunk utolsó helyszíne Marosvásárhely volt. A Bolyai János és Bólyai Farkas szobrát megtekintve a központba vitt az utunk. A város központja csodás kulturális emlék. Gyönyörű szecessziós épületei közül kiemelkedik a Kultúrpalota. Építészeti remek ez az épület, gyönyörű festett üvegablakaival, velencei tükreivel, színháztermével maradandó élményt nyújtott a gyerekek számára is.

A kirándulás megismételhetetlen élmény volt mindannyiunk számára. Egy olyan tapasztalat, amely hivatkozási alap lehet számunkra, tanárok számára az élményszerű tanításban. De közösségi és kulturális élmény a fiataloknak is, amivel formálódó jellemüket gazdagíthatják.

Vásárosnamény, 2019. szeptember 24.